Sunday, November 2, 2008

Pemilihan Camera...

Benda nih berlaku setahun yang lepas. Masa tu aku memang zero pasai camera, photography dan seumpama dengannye. Memang tau pape langsung. Yang aku tau brand camera je. Canon EOS, Nikon, Pentax dan Sony pastu ada la brand2 yang lain. Canon & Nikon boleh dianggap gergasi dalam bidang nih. Sebenarnye aku dah mentioned benda nih dalam fotopages tapi saje nak flash back. Masa mula2 nak beli camera dulu dalam kepala otak nih dok pikir canon je tapi buat2 tngk brand lain tapi yang sebenarnye dalam hati nak Canon jugak, nak Canon jugak.

Aku pun pergi la kat gurney plaza. Masa tu ada buat promotion besar2an untuk digital camera. Aku pun amik la kesempatan nih usha2 camera idaman. Pergi la kat satu cubicle nih. Semue product Canon. Bertentangan dengannye semue product Nikon. Tapi dari dealer yang sama jugak. Yang paling aku mampu masa tu 400D je. Aku pun sembang2 la dengan tauke kedai. Dialognye mungkin berbeza tapi maksudnye lebih kurang la.

Aku : Boss, boleh recommend mana camera yang bagus?
Tauke : Camera semue lebih kurang saja. Camera tarak penting tapi you sendiri. Kalau you punye camera mahal pun you punya gambar tarak cantik orang ketawa sama you.

Aku senyum je. Aku tau la tauke kedai tu nak marketing tapi ada kebenarannye jugak. So kesimpulannye skill lebih penting pastu baru la camera. Skill tu termasuk la penggunaan cahaya, angle, kreativiti dan sebagainye. Tapi kalau ada camera yang bagus akan memantapkan lagi hasilnye. Skill dengan camera tu jodoh. Hahaha...(mcm skrip movie Ayat2 Cinta le pulak).

Tips : Kalau nak beli SLR camera first sekali tengok budget dulu. Kalau mampu beli la yang bagus punye. Otherwise dapat yang basic punye pun jadi la untuk permulaan. Pastu ada orang kata cari camera biar yang sedap kite pegang. Egronomic sesuai dan selesa dng saiz tangan kite. Tapi setengah orang tak kisah pun benda nih janji gambar cantik biar la besar mcm kasut Mc D pun tak pe. Terpulang la. Pastu tengok kita nak amik gambar pe. Wedding? Sport? Wild Life? Landscape? etc. Sebabnye setiap camera ada characteristicnye tersendiri. Akhir sekali camera yang kita nak beli tu biar la ada kualitinye.

Aku bukan la orang yang layak nak bagi tips. Just my point of view.

0 comments:

 

My Photography Journal © 2008. Chaotic Soul :: Converted by Randomness