Wednesday, November 5, 2008

Anti Wedding Photographer...

Aku ada terbaca entry dalam satu blog nih. Tajuknye kalau tak silap "Kenapa Aku Anti Wedding Photographer?". Tajuknye aje memang menarik perhatian aku untuk baca sebab aku memang dalam bidang nih. Dia bagi la sebab2 nape dia anti antaranye dia kata ada Wedding Photographer yang charge mahai2 tapi gambar tak lawa mana pun. Posing pun fotocopy je dengan Wedding Photographer yg lain dan banyak lagi la point dia. Pastu editing yang tak masuk akal, bidang nih kena buat full time baru boleh dikira professional dan macam2 lagi la. Ada jgk la yang komen sokong dan ada jugak yang tak setuju. Masing2 bagi pendapat masing2. Tak sokong tu kebanyakkannye photographer la dan yg sokong kebanyakkannye customer yg kecewa aku rase. Nih la masanye nak luahkan perasaan.

Klu fikir positif memang ada la point2 dia yang Wedding Photographer boleh amik untuk perbaiki diri. Aku rase ada 2 jenis Wedding Photographer. Satu yang memang minat photography dan satu lagi yang minat jugak tapi lebih kearah nak buat income. Oleh kerana kegawatan yang semakin menghimpit sekarang nih, jenis yang nombor 2 tu dah makin ramai. Bagi yang memang minat photography dan menghargai nilai2 seninye, dia akan cuba cari idea2 baru yang lebih kreatif. Mungkin sebab tu hasil mereka lebih menarik berbanding dengan photographer yang jenis nombor 2. Pendapat aku dua2 pun tak da salahnye. Masing2 ada alasannye sendiri. Sebab rezeki tu datangnye dari Allah. Customer pilih diorang pun sebab customer sendiri yang suka hasil kerja diorang sebelum nih. Tak da sape yang paksa.

Untuk point bidang nih kena buat full time tu aku tak bape setuju sebabnye part time pun boleh bagi commitment. Tak jadi masalah. Aku rase semue Wedding Photographer nak buat yang terbaik untuk maintain customer diorang. Ada jugak yang kata kalau dah banyak sangat Wedding Photographer, nanti banyak la jugak hasil kerja mcm sampah. Kalau nak amik sudut negatif camtu la. Tapi kalau amik sudut positif bila dah ramai, orang akan mula bersaing (healthy competition). Antara Wedding Photographer sendiri akan ada perasaan jelous bila tengok hasil kerja orang lain lebih baik. Aku sendiri pun cuba nak improve dari masa ke semasa. Ape yang penting sekarang nih customer yang kena bijak memilih. Pilih biar hasil kerjanye setimpal dengan bayaran. Mcm kita pergi kedai beli barang la. Barang sama tapi ada kedai yang juai lagi murah buat ape kita pergi cari kedai yang mahai. Pandai2 la.

Aku salute kat Saiful Nang sebab berjaya dalam bidang nih. Yang pentingnye orang melayu kita. Banyak jugak gambar2 dia bagi inspirasi kat aku. Dia dah macam icon bagi Wedding Photographer kat Malaysia nih. Mana le tau satu hari nanti aku akan berada kat tempat dia pulak. Hehe... InsyaAllah!

0 comments:

 

My Photography Journal © 2008. Chaotic Soul :: Converted by Randomness