Saturday, November 15, 2008

Majidah & Ezhar's Wedding...

Waktu nih aku dah pakai lens baru F2.8. Best jugak la sebab impian dah tercapai. Tapi lens tu kalau guna kat full frame camera lagi masyuk. Aku beli pun memang ada plan untuk tukar full frame body nanti. Tengah himpun modai. Ape yg best wedding nih sebab ramai sedara mara yang datang membantu termasuk la family aku. Seronok bila dapat berkumpul ramai2 camnih. Ada jugak la sedara yang tak dapat datang mungkin ada hal. Family sebelah mak aku kebanyakkannye orang Perak. Semue dok dekat2 je.

Pada aku senang amik gambar bila tengah hari sebab boleh set low ISO high shutter speed. So kalau nak buat stop motion memang tak da masalah. Tapi satu benda nak kena jaga iaitu 'backlight'. Selalu jadi bila belakangkan cahaya. Backlight kengkadang boleh cacatkan gambar tapi ada kalanye leh bagi effect yg menarik bergantung pada skill photographer.

Tips : Cara nak mengatasi backlight boleh la guna fill flash ataupun boleh guna reflector. Tapi masa wedding payah la pulak nak bawak reflector tambah pulak kalau kita bekerja sorang2. Kalau keadaan tak boleh dielakkan cuba la cari angle2 yang sesuai sebelum shoot.

Nih yang biasa aku buat. Klu ada kaedah lain yang lebih efektif boleh dikongsi bersama amat dialu2kan. Anyway, thanks to Majidah & Ezhar and congrate!


0 comments:

 

My Photography Journal © 2008. Chaotic Soul :: Converted by Randomness