Saturday, November 1, 2008

Nik & Ani's Solemnisation...

Event kat Parit Buntar. Majlis akad nikah Nik & Ani. Wife aku ikut jugak dalam keadaan tengah sarat. Dia la yang menjadi tulang belakang aku dalam bidang nih. Dah nak masuk 9 bulan pun tapi still aktif lagi. Depa nih bakal jiran nanti. Kami beli umah sebelah2 kat Seberang Jaya. Apartment je la yang mampu. Paham2 la kat Penang dah macam KL. Umah mahai giler. 100k++ apartment je la yang dapat. Landed sumenye 200k keatas. Tapi tak pe la. At least ada umah daripada tak da. Lagipun dah rezeki kat Penang kena la beli umah kat sini. Kalau ikutkan hati nak je beli umah kat kampung seniri. Umah pun murah.

Kat umah Ani pun gelap jugak. Ada siling tapi kayu gelap. Bagi aku memang challenging la amik gambar in low light condition. Memang tak boleh la nak buat bounce.

Tips: Syarat nak buat bounce mesti kena siling yang tak terlalu tinggi pastu cerah seelok2nya putih. Klu dinding tu berwarna nanti gambar kita akan ada cast ikut color dinding tu. Lagi satu kalau nak buat bounce seelok2nye biar la ada sedikit cahaya diffuse ke dpn. Tujuannye supaya cahaya lebih soft dan tak de la bayang kat bawah mata kalau amik gambar portrait.

Sekali lagi aku kena guna ISO tinggi atau buat side bounce kat dinding. Boleh jugak pakai bounce card ataupun flash diffuser sebagai alternative. Kat luar pun ada juai mcm2 aksessori untuk flash contohnye GaryFong, Lumiquest, etc. Ataupun boleh buat seniri guna foam paper. Mana yg bagus kena check review dalam internet. Tapi aku tak pernah guna pun. Aku nekad nak beli lens yang cepat skit f2.8 keatas bila ada rezeki lebih. Spend skit untuk customer.


0 comments:

 

My Photography Journal © 2008. Chaotic Soul :: Converted by Randomness