Saturday, November 1, 2008

Camna Aku Leh Jadi Wedding Photographer?

Saje aku create blog nih untuk track aku punye performance in photography dalam masa yang sama nak kongsi pengalaman aku dalam bidang nih. Dialu2kan juga photographer lain untuk berkongsi ilmu kat sini. Dah setahun aku berkecimpung dalam bidang nih tapi masih banyak benda yang aku kena belajar. Dalam masa yang sama aku nih Wedding Photographer tapi sampai sekarang masih tak puas hati dengan hasil kerja aku. Kalau boleh nak serve yang terbaik untuk customer. Dulu memang aku tak terlintas nak jadi Wedding Photographer nih. Beli DSLR pun saje suka2. Masa tu wife tengah pregnant (bape bulan tak ingat). Ingat bila dia bersalin nanti nak amik gambar baby banyak2. Wife la banyak bagi dorongan untuk buat part time Wedding Photographer. Tima kacih sayang!

Start dari hari tu aku nekad nak cuba benda baru nih. First assignment adik aku yang recommend. Wedding member dia kat Senawang, N9. Seronok jugak mula2 dapat job. Bila dah dekat harinye dah mula risau takut tak leh perform. Bayangkan la dari Penang nak pergi N9 boleh tahan gak la jauhnye. Charge pun murah giler. Kalau ikutkan memang tak berbaloi. Badan pun penat. Tapi ok la untuk permulaan. Nak timba ilmu pengetahuan & pengalaman. Wife aku yang tolong hantar ke bus station Sungai Nibong. Sedih jugak tinggaikan wife yang tengah pregnant sorang2. Nasib baik dia keje mlm. Tak terasa sangat. Aku pun memang nak cepat2 balik umah. Tak mau tinggai dia lama2.

Memang berdebar2 jugak maklum la 1st assignment. Muka memang kena tebai la kalau nak jadi Wedding Photographer sebab semue orang dok tengok kita. Tapi lama2 dah boleh absorb segan tu sebab depa pun buat2 tak nampak je. Aku guna Canon 400D masa tu. Beli camera ikut kemampuan. Aku pun bukan pro nak guna camera mahai2. Memang minat kat Canon walaupun banyak orang komen Nikon lagi bagus tapi yang sebetulnye masing2 ada kekuatan tersendiri. Hasil daripada 1st assigment boleh tahan. Aku pun puas hati la walaupun sebenarnye tak bape puas. Hopefully dengan adanye blog nih sedikit sebnyk boleh track aku punye performance seterusnye aku blh improvize. Aku teringin jugak nak amik professional photography course tapi tak de masa yang sesuai lagi. InsyaAllah satu hari nti. Dah lama plan nak buat blog nih cuma tak de masa je. Aku open komen2 yang membina. Sama2 leh perbaiki diri.

Pendapat aku bila pengantin sporting memang memudahkn keje photographer. Tapi wedding photographer kene guna kreativiti jugak disamping PR yang baik. Bila relationship bagus kita nak berinteraksi pun senang. Tak leh la nak harapkan pengantin semata2 sebab kita dibayar. Nak jadi kreatif tu yang payah. Beginilah hasilnye bermodalkan Canon 400D standard kit permulaan kerjaya sebagai Wedding Photographer. Tahniah jugak kat Irda & Zahrin dan tima kasih sebab bagi peluang.

2 comments:

joe said...

sepertinya lebih bagus kalau tulisan tidak disingkat2. salam

adirussman said...

Tima kasih atas komen tu...

 

My Photography Journal © 2008. Chaotic Soul :: Converted by Randomness