Sunday, March 22, 2009

Dah Beso Dah Putera Aku...

Anak aku dah masuk 10 bulan dah umurnye. Ngam2 semalam (kelmarin cakap utara). Aktif kemain. Tengok je la ibu dia pegang, tak mau duduk diam. Tapi normal la. Senyap je apekehey pulak.

Sebenarnye yang aku nak concentrate kat sini ialah pasai lighting. Salah satu elemen terpenting dalam photography terutamanye kalau nak amik gambar portrait. Perkataan photography tu sendiri pun datangnye dari bahasa Greek iaitu 'phos' & 'graphis'. Bila digabungkan kedua2 perkataan tersebut membawa maksud 'DRAWING WITH LIGHT'. Kalau tak silap aku la. Aku pun ingat2 lupa.

Gambo kat bawah nih bukan la perfect lighting cuma ia amat bermakna buat aku. Tak cukup bokeh aku rase tuk portrait. Dah lens had itu je keupayaannye. Hehehe... Sambil amik gambo sambil belajar pasai lighting. Ada orang cakap kalau lighting bagus akan memberi impak yang besar pada satu2 gambo tu. Aku memang setuju sangat.

8 comments:

Anonymous said...

Adusss........lawa la....aku nak gak tngkap gmba mcm ni..cume equipment tak cukup lagi la....haha...bile la nak lengkap ni....yg perlu ade:

1. Full frame 5D Mark II
2. 70-200 f4L
3. Isteri
4. Anak

hukhuk..

adirussman said...

haha...40d, sigma 24-70 dan ada awek sorg jadi model pun blh buat pe...

hizrat azmir said...

haha...lol

hizrat azmir said...

comei anak hang...versi kaler lom kuar ka? :D

adirussman said...

aku suka black n white...nmpk classic :)

hizrat azmir said...

a'a mmg best potrait bnw...ni hg mmg amik dlm bnw ka hg edit?

Anonymous said...

wow.. sungguh mengujakan la black n white kali nih.. aku suka tengok..

moga puera hang membesar dengan sihat dan kuat.. :)

adirussman said...

en hizrat...gambo tu convert b/w guna photoshop. kalau boleh jng guna camera punye setting. klu nk best guna channel mixer...

saupix...amin...

 

My Photography Journal © 2008. Chaotic Soul :: Converted by Randomness