Sunday, March 29, 2009

Bila Berjumpe Kengkawan Lama...

Salah satu cara yang paling senang bila nak jumpe kengkawan lama ialah bila kenduri kawin salah sorang daripada kengkawan lama kita. Masa tu la akan memberi kejutan kat kita sebab ada kengkawan yang datang dah kawin la, bawak anak 2-3 orang la, yang berpangkat besar la, ada yang dalam kelas dulu malas tapi sekarang orang tu paling berjaya la, dulu paling nakal sekali dalam sekolah tapi sekarang dah jadi antara orang yang terhebat la dan jugak yang paling menyedihkan kita dapat berita kengkawan yang telah meninggalkan kita buat selama2nya (Al-Fatihah). Ataupun mungkin pada diri kita sendiri yang dulu mungkin kita rasa kita cemerlang dalam kelas tapi sekarang nih kita yang paling teruk sekali di kalangan kengkawan kita. Mana tau! Semua yang terjadi mesti ada hikmahnye.

Benda2 nih memang kita tak sangka. Hanya Allah saja yang tahu. Pape pun memang seronok la bila jumpe balik kengkawan lama. Aku memang berharap sangat boleh kumpulkan balik kengkawan masa belajar dulu. Bagi aku zaman belajar memang zaman yang paling best sekali. Kengkawan zaman belajar dengan kengkawan zaman keje memang lain terutamanya susah senang duduk kat asrama dulu. Sama2 pergi prep, sama2 kene ragging, sama2 kene rotan, sama2 beratur panjang tunggu turn nak amik makanan, sama2 bersukan dan mcm2 lagi. Tapi malangnye masing2 dah bawak haluan masing2.

Selain daripada kaum keluarga, isteri dan anak2, kawan2 jugak adalah anugerah!

Sunday, March 22, 2009

Dah Beso Dah Putera Aku...

Anak aku dah masuk 10 bulan dah umurnye. Ngam2 semalam (kelmarin cakap utara). Aktif kemain. Tengok je la ibu dia pegang, tak mau duduk diam. Tapi normal la. Senyap je apekehey pulak.

Sebenarnye yang aku nak concentrate kat sini ialah pasai lighting. Salah satu elemen terpenting dalam photography terutamanye kalau nak amik gambar portrait. Perkataan photography tu sendiri pun datangnye dari bahasa Greek iaitu 'phos' & 'graphis'. Bila digabungkan kedua2 perkataan tersebut membawa maksud 'DRAWING WITH LIGHT'. Kalau tak silap aku la. Aku pun ingat2 lupa.

Gambo kat bawah nih bukan la perfect lighting cuma ia amat bermakna buat aku. Tak cukup bokeh aku rase tuk portrait. Dah lens had itu je keupayaannye. Hehehe... Sambil amik gambo sambil belajar pasai lighting. Ada orang cakap kalau lighting bagus akan memberi impak yang besar pada satu2 gambo tu. Aku memang setuju sangat.

Saturday, March 21, 2009

Sabreena & Jannah's Reception...

Venue : Hotel Singgahsana, Petaling Jaya.

More picture will be update soon!


Friday, March 20, 2009

Wishlist...

1) Ingat nak ada macro lens satu Canon EF 100mm F2.8 USM perhaps.
2) ST-E2. Nak layan slave pulak.
3) Extender 1.4x ( lens yang aku ada sekarang nih kalau pakai 2x nanti tak boleh autofocus).
4) Prime lens (tak tau lagi nak amik yang mana satu tapi tengah dok usha 85mm F1.2 atau 50mm F1.4).
5) Nak attend professional photography course if possible.

Baru2 nih harga pasaran untuk barang2 camera melambung naik antara 10-15% sebab MYR jatuh berbanding JPY. Beratus2 jugak la beza harga daripada sebelum naik bagi product2 yang mahal. Tapi bukan semua product naik harga. Ada jugak product yang masih maintain harga lama. Yang turun harga pun ada contohnye Canon EF 100mm F2.8 USM. Dengar rumor mungkin ada product baru nak keluar tapi tak tau la.

Dalam keadaan ekonomi sekarang nih mana mungkin aku nak memenuhi wishlist aku. Yang nombor 5 tu option. Ada pun tak pe, tak de pun tak pe. Kalau ada lagi bagus la. Sekurang2nye aku tau teknik fotografi yang betul. Ape yang SHOULD DO and SHOULD NOT.

Entah bila la aku nak dapat, hanya masa yang menentukan.

rgds
Adi Russman SR

Wednesday, March 18, 2009

Radzi & Fazliana's Wedding...

Wah...Memang senang arr guna GPS pergi event. Confirm tak sesat. Nak dapat exactly rumah yang kita nak pergi tu takde la tapi sekurang2nye kita dah menghampiri tempat yang kita nak tuju. Event yang akan datang senang la skit nak cari rumah pengantin. Sekarang nih pun dah mula trend letak koordinat GPS dalam kad kawin. Memang best lah...

Special thanks to Hakim as a backup photographer.

Venue : Sungai Petani, Kedah.


Friday, March 13, 2009

Sunrise 3...

Best woo layan sunrise. Kenape aku suke?

1- Kita menghargai sebahagian daripada ciptaan tuhan sambil menikmati keindahan alam.
2- Bangun seawal pagi. Otak fresh badan pun sihat tapi tak da la sampai boleh mengurangkan kolestrol.
3- Belajar erti kesabaran sebab bukan selalu dapat moment yang best.
4- Sekurang2nye masa tidak disia2kan daripada tido sampai tengahari. Over tido kepala pun sakit.
5- Boleh improve skill in photography dari segi komposisi dan sebagainye.
6- Boleh release tension woo. Tak caya try la.
7- Sebab aku suke. Hehehe...

Venue : Kawasan Limbungan Sampan, Jelutong.

PERHATIAN : Barangsiapa yang bercita2 nak pergi, beware of the dog. Cukup la aku & Hakim menjadi mangsa. Hahaha...

Technical will be update soon!

Tuesday, March 10, 2009

Sabreena & Jannah's Wedding...

Venue : Ipoh, Perak.

More pictures to be update so stay tune!

Sebelum terlupa, Selamat Pengantin Baru! Semoga bahagia hingga ke akhir hayat. Nanti kita jumpe kat Hotel Singgahsana pulak. Hehehe...

Tak lupa jugak kepada member2 WISH CLUB dari Penang, special thanks sebab sudi mengescort pengantin. You guys very supportive & sporting. Dan jugak kepada sedara-mara yang hadir kut2 la ada tersinggah dan terbaca blog nih, terima kasih bebanyak atas kehadiran dan pertolongan anda semua.

Last but not least, to groom side ampun dan maaf dipinta sekiranya terdapat kekurangan sepanjang majlis berlangsung.

Coming Soon...


EnaSabreenaJannatulNaim's Wedding
070309

Monday, March 9, 2009

Salam Maulidur Rasul 2009/1430H...

12 Rabi’ulawwal merupakan tarikh yang penting buat umat Islam khususnye kerana satu peristiwa besar telah berlaku di mana kita menyambut kelahiran Baginda Rasulullah S.A.W. yang membawa rahmat ke seluruh alam. Pada masa kini kita semakin lalai dari mengingati Allah dan Rasulnye. Hanya sekadar sebut di bibir2 tetapi pengisiannye kosong. Sama2 lah kita bermuasabah diri agar sentiasa menjadi insan yang cemerlang bukan hanya di dunia tetapi juga di akhirat yang kekal abadi.

عَنْ أَنَسِ بْنِ اَجْمَعِيْنَ مَالِكِ قَالَ قَالَ رَسُولُ الله صَلَّى عَلَيْهِ وَسَلَّم لا يُؤْمِنُ أَحَدُكُمْ حَتَّى أَكُونَ أَحَبَّ اِلَيْهِ مِنْ وَلَدِهِ وَوَالِدهِ وَالنَّاسِ

Dari Anas Bin Malik R.A. katanya : Bersabda Rasulullah s.a.w.: "Tidak sempurna iman seseorang itu sehingga cintanya kepadaku melebihi cintanya kepada anaknya, bapanya dan sekelian manusia."

rgds
Adi Russman SR

Tuesday, March 3, 2009

Setahun Sudah Berlalu...

Cepat je masa berlalu. Sedar tak sedar tahun 2008 dah meninggalkan aku dengan penuh kenangan. Ada yang pahit ada yang manis. Tahun 2008 telah menjadi episod bermulanye minat, aktiviti, hobi dan secara tak langsung kerjaya sebagai seorang photographer atau lebih khususnye 'WEDDING PHOTOGRAPHER'.

Kenapa Photographer?

Asalnye sebab minat. Kalau tak minat memang tak jadi. Minat aku datang setahun yang lalu. Baru setahun jagung kata orang. Ditambah pula dorongan daripada orang yang rapat dengan aku terutamanya isteri yang dikasihi. Dulu aku pernah cerita kenapa aku beli DSLR? Secara ringkasnye aku nak bagitau kat sini aku beli bukan la sebab aku nak jadi wedding photographer tapi tak lain tak bukan nak amik gambar anak yang bakal dilahirkan pada waktu tu. Aku beli camera betul2 hari lahir wife aku.

Kenapa DSLR? Kenapa tak beli compact camera je?

Alang2 menyeluk pekasam. Dengar orang cerita DSLR lagi best. Masa tu sepatah haram pun tak tau amende DSLR. Aku pun survey2 la dalam internet. Cari maklumat sebanyak mungkin. Maklum la nak keluar modai besar. Oleh kerana minat dengan brand Canon, aku pun amik keputusan beli Canon EOS 400D sebab dalam range budget aku. Kalau kat Europe panggil Rebel Xti. Ok la untuk permulaan.

Aku banyak belajar sendiri. Internet la cikgu aku. Banyak sangat berjasa. Aku dah makin seronok bila dah mula mahir dengan function2 camera. Banyak benda yang aku boleh buat rupenye dengan camera nih. Sehingga la pada satu hari wife aku bertanyakan pada aku, nape tak tangkap gambo kawin? Di sini la segala2nye bermula...

Ape yang aku tau sekarang nih tentang ilmu photography hanya 10 per 100 je. Banyak lagi yang aku tak tau. Aku pernah register untuk menghadiri professional course in photography. Mahal jugak. Tapi tak pe aku sanggup. Kalau itu boleh memantapkan lagi skill dan ilmu tapi malangnye full la pulak. Depa kata nak masukkan aku next batch tapi sampai sekarang tak da apa berita. Mungkin ada la hikmahnye.

Aku nak ucap terima kasih pada wife aku, family aku dan kengkawan yang supportive dan jugak secara tak langsung kepada pembaca blog nih (kalau ada la yang baca). Komen2 anda amat saya hargai.

rgds
Adi Russman SR
 

My Photography Journal © 2008. Chaotic Soul :: Converted by Randomness