Saturday, February 28, 2009

Joe & Izaty's Engagement...

Ada lagi gambar2 yang akan diupload dalam masa terdekat. Stay tune!

Venue : Rembau, Negeri Sembilan.

Empangan Mengkuang...

Ape sebenarnye yang ada kat sini?

Mengkuang dam nih terletak kat area Bukit Mertajam. Terkenal sebagai satu tempat rekreasi yang agak popular di kalangan masyarakat setempat. Macam2 aktiviti boleh buat kat sini antaranya jogging, hiking, kayaking, dating (hehehe) dan sebagainye. Lebar empangan lebih kurang 1.5km.

Ari yang aku pergi kabus tebal sangat sampai cahaya matahari pun tak boleh tembus. Tak banyak sangat shot yang bermanfaat. Sampai lebih kurang pukul 10 pagi baru dapat clear sky. Orang pun dah tak ramai masa tu. Yang tinggai ada la beberapa couple sedang berkasih. Cuaca pun dah panas. Tasek nih besar sangat la. Jenuh jugak la nak menghabiskan perjalanan satu tasek. Perut pun dah lapo. Di akhiri dengan mencekik roti telur kat Nasmir, Perda.

Venue : Mengkuang Dam, Bukit Mertajam.


Friday, February 27, 2009

Sunrise 2...

Venue : Mutiara Bay, Pantai Jerjak.

Technical :
Manual, Raw, Landscape, ISO50, 70mm, f9, 1/500sec.

Catwalk...

Venue : Depan E-Gate, Jelutong Expressway.

Technical :
Manual, Raw, Landscape, ISO50, 173mm, f4, 1/1600sec.

Thursday, February 19, 2009

Dilemma...

Aku selalu akan berada dalam dilemma bila nak beli camera atau lens. Soalan2 yang biasa kita dengar :

Aku nak beli lens, mana bagus ek? Canon ke, Tamron ke, atau Sigma?
Range focal length yang mana best? dan macam2 lagi.

Tak tau la orang lain merasakan benda yang sama atau tak. Sebabnye ia melibatkan modal yang besar. Barang2 camera nih bukaknye seposen dua. Jadi ape yang aku selalu buat, baca review dalam internet la apa lagi. Aku akan cari sebanyak yang mungkin maklumat pasai benda yang aku nak beli pastu baru decide. Laman web yang selalu jadi rujukan aku ialah [http://www.the-digital-picture.com/]. Website nih banyak review barang2 Canon. Review dia detail siap ada sample picture sekali.

Kalau masih tak puas hati jugak dan nak cari maklumat lebih lagi boleh la join forum. Ada banyak forum berkenaan photography yang boleh dijadikan panduan. Kat Malaysia sendiri pun ada banyak forum berkenaan dengan photography yang dia buat oleh orang kita sendiri. Aku rase ramai otai2 yang berkeliaran dalam forum. Boleh la tanya kat diorang. Forum yang aku selalu refer [http://www.fredmiranda.com/]. Aku tak join la. Baca je. Kat situ siap ada rating lagi untuk satu2 barang tu. Membantu la jugak untuk buat keputusan.

Akhir sekali yang paling bagus pergi kedai pegang sendiri barang yang kita nak beli tu. Bukan pegang je. Try la amik gambo, belek2 function dia, user friendly ke, sedap ke kat tangan kita, berat ke, ringan ke, built quality bagus ke dan sebagainye if possible la sebab bukan semue kedai ada simpan stok lebih2 lagi kalau barang tu mahai. Kalau ada memang bernasib baik la. Dan yang paling penting survey2 la dulu harganye. Ada kedai murah dan ada yang mahai. Pastu gunakan la maklumat2 dan review2 yang kita dah baca tadi untuk membantu kita dalam membuat keputusan. Kita harus tau ape yang kita nak beli terutamanye bagi mereka yang baru nak berjinak2 dengan dunia SLR. Bagi yang dah lama berkecimpung memang tak de masalah.

Jadilah pengguna yang bijak. Just my point of view. Kalau ada tips2 lain kongsi2 la kat sini.

Sunday, February 15, 2009

Peace...

Aku semakin jatuh cinta pada Canon. Bagi aku color dia real la. Besssstttt...
Darwisy dah semakin aktif. Tu belum pandai berjalan lagi. Hehe... Sekarang nih umur Darwisy dah 9 bulan. Gigi dah ada 4 batang. Dia dah mula merangkak dan boleh meluncur laju mengunakan walker sambil menyondol2 kaki papa dan ibu dia. Aduh...

Kegemaran suka panjat kabinet tv pastu tengok tv dekat2 dan akan nangis sebab tak reti nak turun, bukak pintu lemari kasut yang sekarang nih dah patah pun pintunye, menepuk2 air di dalam bath tub dan main papa punye dvd player. Darwisy jugak pantang kita takde kat sebelah mesti merengek punye. Dia akan cuba mencari ibu dan papa dia walaupun sedang menyusu. Susunye akan ditinggalkan walaupun dia lapo. Sronok tengok kerenah dia.

Saje pergi jalan2 amik angin petang kat Sungai Batu. Ala... Dekat kedai perabot sebaris dengan klinik Habsah (macam semue orang tau). Aku tunggu jugak sunset tapi petang tu view tak berape sangat. Banyak awan2 putih je. Itu awan sudah block itu matahari. Boooleh la. Tak pe, next time ada lagi.

Venue : Sungai Batu, Penang.

Sunday, February 8, 2009

Syahir & Arfa's Wedding...

Kali nih tak sesat dah. Hehehe... Senang je cari umah pengantin. Betul2 jalan nak ke Kuala Juru. Ala... Tempat mee udang tu. Orang Penang mesti tau. Majlis akad nikah dan resepsi kat umah pengantin perempuan dah pun berlangsung seminggu awai kat Melaka. Event nih bertandang ke umah pengantin lelaki. Yang paling aku suka wedding nih main table punye backdrop serius lawa. Makan pun sedap. Rugi aku tak amik contact number aritu. Tak sempat...

Venue : Bukit Kechil, Juru.


Sunday, February 1, 2009

Port Dickson...

Ala...frust la jugak masa pergi sana tak banyak gambar yang dapat aku amik oleh sebab kesuntukan masa. Non stop aktivitinye. BBQ la dan mcm2 lagi. Kami menginap kat banglow mutiara tapi agak mengecewakan la conditionnye. Memang aku tak puas hati la. Bayar dah la mahai tapi condition umah teruk. Siap dalam peti ais ada cicak mati lagi. Ingatkan ok la. Saje layan banglow sebab ada fasiliti untuk BBQ. Kalau tau macam nih lebih baik dok kat area pantai Teluk Kemang. Layan apartment lagi best.

Aku memang banned la semue banglow atau apartment under Bjaya. Customer service layan nak tak nak je. Bukan Berjaya Group ye. Jangan mudah sangat percaya gambar yang depa taruk dalam website. Indah khabar dari rupa. Elok la bertanya dulu pada sesape yang pernah pergi sebelum buat booking online.

Aku rase PD cantik jugak. Pantai dia best.

 

My Photography Journal © 2008. Chaotic Soul :: Converted by Randomness